onsdag 3 mars 2010

Kärleken till livet utan barnatro!

Jag har ändrat lite i gårdagens blogg och förtydligat lite. Jag har ingen positiv erfarenhet av barnatro. Jag tycker att barnet kan inte välja utan växer in i en påverkan och kan inte värja sig.

Såg Jonas Gardell i programmet "Åh herregud". Han säger att han har lyckats ha kvar sin barnatro, trots att han tror sig veta att Gud inte finns. Det förstår jag inte, men var och en blir salig i sin tro.

När jag var liten bodde jag i ett fosterhem där mannen var frikyrkopastor. Mer och mer förstår jag hur det har påverkat mitt liv negativt. Först kände jag en trygghet i det, men senare skapade det mest ångest eftersom det fanns så mycket bannor och skrämsel. Så idag är jag inte troende, men jag tror på människan och hennes egen förmåga och att kraften finns inom oss.

Jag minns när jag flyttade från fosterföräldrarna i Östergötland till Södermanland, tillsammans med mamma och hennes nya man. Det enda jag ville sjunga i skolan var en psalmen Jesus för världen. Det var antagligen en stor trygghet då, men märkligt för en sjuåring. Fortfarande får jag en klump i halsen när jag läser texten och hör melodin. Läs gärna texten och se vilken obehaglig text det är. Jag kan många frikyrkosånger och det är mina gråtsånger, som jag tar till när jag är riktigt ledsen, som t ex när jag drabbades av cancer. Vet att många har dubbla känslor inför dess väckelsesånger, som låter smäktande, men ofta innehåller texter som är "bannande".

Är fortfarande väldigt fascinerad av kyrkobyggnader, men blir lite illa berörd då jag inser hur mycket pengar som "offrades" för att dessa byggnader skulle bli till. Samtidigt som människor fick svälta och var livrädda för gud och hans straff. Lite filosofiska tankar idag, men jag skyller på Jonas Gardell.

3 kommentarer:

agnetha sa...

Ja du Agnetha. Någon gyllne bro enligt sången Barnatro finns det verkligen inte. Vi har nog alla våra tunga ryggsäckar att bära på, eller har haft.
En sak som jag tycker är väldigt synd är att barna bönen "GUD SOM HAVER" är totalt bortglömd idag. Den fick vi väl alla lära oss när vi var små, vi som är födda på 50-talet och före. Mina barnbarn och inte mina f.d.förskolebarn heller känner till denna bön. Föresten så tror jag inte att de vet vad en bön är.
Jag är inte religiös så att jag går i kyrkan, men i svåra stunder har det allt hänt att jag knäppt mina händer och bett till Gud.

Annelie sa...

Jag är heller inte troende, men vill gärna tro att det finns någon slags högre makt ändå.
Men när man sen tänker efter hur det ser ut runt om i världen, så tvivlar man även på det.
Det jag mest tänker på sen man var liten, är all skuld man skulle bära på, var man sjuk var det ens eget fel, hände det något hemskt var det någon slags test av nåt slag.....
Mycket elände har skett och sker fortfarande i religionens namn...
Jag säger som du, jag tror på människans egen förmåga!

Annelie sa...

Aha, olika webläsare.....
Du är en riktig datahacker du ju! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...