onsdag 1 september 2010

Väntan igen

Läkaren ringde igår och meddelade att jag ska byta behandling till Paclitaxel, ett preparat som påminner om Taxotere, vilket jag behandlades med i nästan ett år. Biverkningarna därifrån var bl a stumma fötter, deformerade naglar, håravfall m m. Detta preparat, som är föreslaget är besläktat med Taxotere och ger eventuellt de här biverkningarna, samma som Taxotere tycker jag;


Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare): Benmärgshämning, vilket leder till ett minskat antal blodceller, ofta med infektioner (huvudsakligen infektioner i urinvägarna och övre luftvägarna) som följd, och anemi (blodbrist). Lättare överkänslighetsreaktioner såsom värmevallningar och hudutslag. Nervpåverkan i händer och/eller fötter (perifer neuropati), som karaktäriseras av myrkrypningar, bortdomning och/eller smärta. Lågt blodtryck. Blödningar. Illamående, kräkningar, diarré. Håravfall. Muskel- eller ledsmärta. Slemhinneinflammation.

Vet inte om jag ska säga ja eller nej och be om en plan B som läkaren säger att de har i beredskap. Har ingen lust med alla dessa biverkningar, förmodlingen ingår också cortison i behandlingen som ger svullnad och rodnad.

Jag kommer att tappa håret igen, nu har jag en kort ganska tuff frisyr, som gör att jag inte ser sjuk ut. Får väl plocka fram min peruk. Svårt att säga nej till livsuppehållande behandling utan att veta vad den andra behandlingen kan ge.

Inom den närmaste veckan kommer läkarna att analysera mina röntgenbilder och en tid för läkarbesök och behandling ska bestämmas. Fortsättning följer och tack alla underbara för kommentarer det stärker oerhört!

8 kommentarer:

Wildhearts sa...

Det låter verkligen som att välja mellan pest eller kolera :(

Hoppas att du kan få ett bra samtal med läkaren så att han/hon verkligen kan förklara plan B också. Förstår att du inte vill hoppa på den andra medicineringen utan att i alla fall kolla upp andra möjligheter.

Kram Agneta

Lisbet Lindell sa...

Usch så trist... Förstår att du vill höra om det finns en bättre plan B..
Kramar från Lisbet

Annelie sa...

För det första: Du behöver ingen peruk, du är sååå snygg även utan hår!
För det andra: Det är ju inte SÄKERT att du får alla de där hemska biverkningarna bara för att de står med i bipacksedeln!
Livsuppehållande behandling? Då ser jag nån som ligger med hjärt/lungmaskin framför mig.Det gör inte du! Du ska inte dö, du ska kämpa, och du ska överleva!
Det är klart att du ska kolla plan B, men naturligtvis måste du ha behandling Agneta, du FÅR inte ge upp!
Tusen kramar till dig.....♥

Rantamor sa...

Usch va du har det jobbigt just nu att måsta bestämma din egen behandlng utan att veta om det funkar.
Men jag tycker också att du ska kolla vad plan B betyder...
Och ge inte upp...jag vill att du ska leva länge...dina barn och barnbarn och din kära man behöver dig..

Massor av styrkor till dig...
Kramar i massor.

Tigris Predikantan sa...

Svårt att veta vad man skall skriva för att visa att man bryr sig så jag skriver kort och gott: tänker på dig!
Kram

Annika sa...

Det är inte lätt att ta beslut i en sådan här situation. Taxotere är en jättejobbig behandling så jag förstår att du tvekar. Du är en otroligt vacker person så håravfallet är det minsta bekymret. Självklart ska du fråga om andra tänkbara behandlingar, för och nackdelar. Finns det valmöjlighet och du känner dig "trygg" med ditt val, är det lättare att tackla det som kommer sedan, såsom biverkningar.

Du har klarat det här tidigare och du kommer att klara av det nu också. DU är en riktig kämpe!
Tänker på dig, styrkekramar i massor...

Anonym sa...

Vi tänker på dig, kämpa på!

Raoul o Gunilla

Camilla (Rantis) sa...

Skickar en massa styrke kramar till dig och tänker på dig!
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...