tisdag 21 september 2010

Behandling?

Imorgon är det behandling, är det tänkt. Känner mig tveksam eftersom jag fick sådana kramper, vill inte ha det igen. Jag tog kontakt med sjukhuset för att höra vad läkarna hade att tillägga om det som hänt och om det innebär något inför nästa behandling. De tyckte jag skulle ta min behandling, som planerat. De visste inte vad som hänt och vad det berodde på, men jag läste de biverkningar som behandlingen kan ge, och insåg att det finns allvarliga såna och jag tycker att det känns obehagligt. Det som är markerat tycker jag att jag känt av.



Biverkningar som man eventuellt kan få;

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare): Illamående, kräkningar, inflammation i munslemhinnan, minskat antal vita blodkroppar vilket kan försämra immunförsvaret.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Nedsatt reaktionsförmåga som i enstaka fall kan påverka ben- och senreflexer, myrkrypningar, diarré, förstoppning som ibland kan medföra tarmvred, lätt håravfall, blodbrist, minskat antal blodplättar vilket kan medföra att man lättare får blåmärken och blödningar, ledvärk, muskelsmärtor, bröstsmärtor och smärtor på tumörstället, trötthet, feber, inflammation och brinnande smärta på injektionsstället.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Andningssvårigheter.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Kärlkramp, hjärtinfarkt, bukspottkörtelinflammation, hudreaktioner av olika slag, lungsjukdom.

Imorgon kommer jag att åka till sjukhuset och ta blodprover för att se att allt är ok, sedan ska jag ha en diskussion med en sjuksköterska för att jag ska kunna besluta hur jag ska göra. Läkarna har ju redan bestämt vad de tycker jag ska göra. Jag hade önskat en reducerad  dos, men dosen är redan reducerad så det är inte möjligt. Fortsättning följer.

4 kommentarer:

Lisbet Lindell sa...

Jag hoppas det går bra i morgon och att du slipper uppleva det igen.

Kram Lisbet

Rantamor sa...

Men lilla vän hoppas att allt går bra för dig imorron och att du får någon riktigt bra lyssnare att prata med på sjukhuset.
Du måste ju få känna dig trygg i vården hur ska du annars orka ???
Håller tummarna för dig och skickar massor av styrkekramar till dig....

Rigmor sa...

Håller alla tummar och tår jag har för dej i morgon, jag hoppas verkligen att du känner dej trygg med vården för man är ju ganska utlämnad där. Att läsa alla ev biverkningar gör ju vem som helst matt, och då måste det ju vara tusen gånger värre för den som är mitt i det och kanske känner att alternativen är få.
Önskar dej en så bra kväll och natt det bara går, och vi är många som är med dej i tanken i morgon!
Kram

Lysande ögonblick! sa...

Men åh. Jag hoppas att du slipper fler biverkningar. Hoppas ni kommer fram till något bra. En stor styrkekram från mig!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...