tisdag 19 januari 2010

Sjukersättning

Älskade Försäkringskassan eller ska jag säga Reinfeldt och co. 103 kr minus netto per månad i sjukersättning efter att ha arbetat i nästan hela vuxna livet förutom under sjukperioden. Beloppet motsvarar summan upp till frikort vid sjukbesök. Det känns förnedrande att få sådant besked och dessutom står det inte att det är en sänkning utan är underförstått i beloppet.

Undrar om de som inte är sjuka och styr vårt land tror att de inte kommer att drabbas av någon sjukdom? Visst ja de har ju skyddsnät så att de får nästan hela lönen även om de är sjuka. Min lön idag hade varit tre gånger mer brutto än den ersättning jag får från Försäkringskassan. Vart tog indexregleringen vägen? Det blev en sänkning, eller kanske en tumme.

Vi är två i familjen så jag svälter inte och har tak över huvudet, men är det så det är tänkt, att jag ska leva på min mans inkomster? Jag tänker på alla ensamstående föräldrar.

Ja, jag vet att det sker katastrofer över hela världen och att befolkningen på Haiti har ett helvete och att jag inte kan jämföra det med min tillvaro. Jag är lyckligt lottad och har ett I-landsproblem, dvs inga problem, förutom min sjukdom. Jag har dessutom hela min underbara familj omkring mig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...