tisdag 28 juli 2009

Behandling 13

Har idag träffat läkaren. Behandlingen ska fortsätta, men dosen minskas. Jag har inte fått svar på DT, men får det i morgon, och om det visar sig att det har gått tillbaka, dvs att det inte krympt eller står stilla, byter de preparat i morgon och avslutar studien. Det tycker jag är bra. Behandlingen är lika bra, men har betydligt färre biverkningar. Kan återgå till starkare dos efter våra resor i augusti, om jag inte byter preparat.

Jag vet mer i morgon. Kram Agneta

Här är biverkningslistan på Taxotere, några har jag sluppit,vilka jag markerat med grönt, t ex har jag mina naglar kvar, sover ganska bra och en del annat, men det räcker med det som är så det känns som det är dags för förändring.

Mycket vanliga (inträffar hos fler än 1 av 10 patienter):
• Infektioner, minskning i antal röda blodkroppar (anemi) eller vita blodkroppar (vilka är viktiga för att bekämpa infektioner) och trombocyter
• feber: om detta sker måste du omedelbart kontakta din läkare
• allergiska reaktioner som beskrivs ovan
aptitlöshet (anorexi) Delvis
• sömnlöshet
• domningskänsla eller myrkrypningar eller smärta i leder och muskler
• huvudvärk
• smakförändring
• inflammation i ögat eller ökat tårflöde
• svullnad orsakad av bristfälligt lymfdränage
• andfåddhet
• nästäppa; inflammation av hals och näsa; hosta
• näsblod
• sår i munnen
• orolig mage inklusive illamående, kräkningar och diarré, förstoppning
• magsmärta
• matsmältningsbesvär
• tillfälligt håravfall (efter avslutad behandling bör normal hårväxt i de flesta fall återkomma)
• rodnad och svullnad av handflator och fotsulor, vilket kan orsaka hudfjällning (detta kan även inträffa på armarna, i ansiktet eller på kroppen)
• förändring i färgen på dina naglar och eventuell påföljande nagelavlossning
• muskelsmärta eller värk; ryggvärk eller skelettsmärta
• menstruationsrubbningar, jag har passerat menopaus
• svullnad av händer, fötter, ben
• trötthet; eller influensaliknande symtom
• viktökning eller viktminskning. Hade kanske inte skadat.
Vanliga (inträffar hos färre än 1 av 10 men fler än 1 av 100 patienter)
• svampinfektion i munnen
• uttorkning
• yrsel
• nedsatt hörsel ??
• sänkt blodtryck; oregelbunden eller ökad hjärtrytm
hjärtsvikt
• inflammation i matstrupen
• muntorrhet
sväljsvårigheter eller sväljningssmärtor
• ökad blödningsbenägenhet
förhöjda leverenzymvärden (därav behovet av regelbundna blodprovskontroller). Lite
Mindre vanliga (inträffar hos fler än 1 av 1000 men färre än 1 av 100 patienter):
• svimning
• hudreaktioner, kärlväggsinflammation och svullnad lokalt vid insticksstället
• inflammation i tjocktarmen; tunntarmen; perforering av tarmen
• blodpropp.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...