onsdag 19 november 2008

Taxotere


Nu har det gått en vecka igen med undersökningar och vanliga livet. Jag har röntgat hjärnan och inga metastaser finns där, jippi. Hjärtat pumpar som det ska enligt EKG och andra prover och i morgon startar behandlingen med Taxotere, som framställs på kemisk syntetisk väg ur ett ämne som i sin tur extraherats från barren i den europeiska idegranen Taxus Baccata. Hur har man kommit på att en idegran ska hjälpa mot cancer?

Taxotere i molekylform, ser ganska beskedlig ut, ska tänka på det om det dyker upp biverkningar.



Jag ska inte behandlas med Sutent utan jag tillhör kontrollgruppen, antar jag. Bra eller dåligt, jag lägger ingen värdering i det utan ser att jag får en traditionell behandling, som ges till många med bra resultat. Dessutom var mina metastaser i levern av samma sort som min gamla cancer d v s hormonkänsliga, så då finns andra behandlingar att ta till om jag inte tål denna behandling bl a hormonbehandling i tablettform. Har idag också tagit 16 tabletter Betapred i förbyggande syfte för svullnad och immunförsvar och jag ska ta ytterligare 16 tabletter kl 18 i kväll och i morgon ytterligare 32 tabletter och samma dos på fredag, så jag lär bli lite speedad några dagar har jag förstått. Jag mår förhållandevis bra och jag får ett oerhört bra bemötande av läkare och sköterskor på radiumhemmet, så nu håller jag alla tummar och hoppar på tåget.

Idag har jag också lånat hem peruk för påseende och ska se om jag vill andvända den eller om jag föredrar att var skalliga damen. Kallt kanske, men det finns sjalar och mössor. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...