lördag 17 maj 2008

Vidarkliniken och Iscador

Jag fick en förfrågan om Vidarkliniken och Iscadorsprutor. Expressen Jag var ett år in på min bröstcancer och trodde jag åkte dit för att få hjälp att hitta mig själv igen. Utan att be om det fick jag första dagen Iscadorsprutor. Jag erkänner att jag var dåligt påläst, men ändå kände jag det som jag inte hade något val. Sista halmstråt tog jag och det var ju genom Landstingets försorg jag var där.
Isacdorsprutor får alla som kommer till Vidarkliniken, redan första dagen, utan att man blir tillfrågad. Vill du inte ha sprutan måste du själv vara påläst och veta vad du vill. Jag ifrågasätter att människor som är i obalans skickas till Vidakliniken utan att fullt ut veta vad det innebär, många har varit där och tycker det är underbart men jag liknar verksamheten vid en sekt. Det är verkligen sektlikt att befinna sig där, mycket outtalade frågor om egen skuld till sin sjukdom osv.


Om Iscadoren hade hjälpt, så skulle jag ju rimligtvis vara botad idag, eller? Jag forsatte med den ett halvår efter jag kom hem, genom att ta sprutor. Även om jag inte kan säga om preparatet är verkningslöst eller inte, så är det sättet som man blir behandlad på när man kommer dit jag ifrågasätter, man blir ett kolli. Eller kanske var det så att jag inte var tillräckligt andlig? Jag vill inte fördöma all alternativ behandling, för jag vet att det finns hälsokost och homeopatisk medicin som har hjälpt människor. Dock är det så när det gäller Vidarkliniken att det är mycket skuld och skam inblandat, vilket gör att man mår psykiskt dåligt. Idag äter jag Hajbrosk och det är säkert många som fördömer det och säger att det är verkningslöst, men jag har valt det själv.

Iscador är ett mistelpreparat:

Utdrag från Weledas hemsida.


"Mistelpreparatet Iscador är ett helextrakt av saften från den vitbäriga misteln, Viscum album L. och tillhandahålles via Apoteket AB och förskrivs av legitimerade läkare.
Iscador® har funnits på den tyska marknaden sedan 1926 och i Sverige sedan 1983.Behandling med Iscador förstärker immunsystemet, ökar livskvaliten och minskar biverkningarna av konventionella behandlingar. Därför rekommenderas mistelbehandling så tidigt som möjligt, gärna redan medan man väntar på operation, cellgiftsbehandling eller strålning. Iscador finns i olika koncentrationer och sorter beroende av, bland annat, tumörens art och lokalisation."

Idag väljer jag en annan väg genom Mindfulness och Resanterapi, där jag lär att min egen tanke påverkar väldigt mycket hur jag mår. Även om jag inte blir botad av tanken så kan mitt liv bli mycket bättre och innehållsrikare. Ingen vet hur långt ett liv är och för mig gäller att försöka leva varje dag fullt ut. Idag utesluter jag ordet inte och väljer istället att säga det jag vill t ex "Jag vill leva" istället för en negation, för enligt många påverkar det hjärnan. Gör ett försök med någon och be den att "Inte se en blå apa", vad tror du personen svarar. Kram till alla vänner i cyberrymden och tack för alla glada tillrop från andra tappra kvinnor och alla andra nära och kära vänner i vardagen.


Fördelen med att vara apa är att min tänker mindre (kanske) och att man lever i nuet.

Kan man vara säker på att man inte är en apa? .................................

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Ett stort tack för att du ville skriva om Vidarkliniken och sprutorna. Jag håller med dig helt och fullt när du skriver att det man tänker påverkar kroppen oerhört mycket. Jag försöker tänka positivt och njuta av mitt "nya" liv så mycket som möjligt. Måste erkänna att jag också blev jätte intresserad av det du skrev om Minffulness och Resanterapi. Jätte intressant. Kan du tipsa mig om jag vill läsa mer om det?
Stor kram C

Agneta sa...

Hej Christina!
Nu har jag gjort länk till Mindfulness där du kan få gratis övningar om du fyller i dina uppgifter under Resan kan du hitta mera information också både om Mindfulness och Resan. Du kan också får information genom att söka på Google. Resan finns i pocketbok och är skriven av Brandon Bays.
Många kramar Agneta

ingela sa...

Jag har varit på Vidarkliniken i 3veckor för att jag hade bröstca x 2.Fick efter läkarundersökning förslag på vilka mediciner jag kunde få.Jag (och alla andra) får själv avgöra om man vill ha tex Iscador. Ingen ger det utan att patienten gett sitt tillstånd!Jag skall snart dit igen och jag längtar redan.Flera av mina vänninor som varit där har aldrig blivit påtvingade någon behandling!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...