måndag 30 november 2009

Helgen som gick

Har haft pepparkaks- och lussebullsbakande gästfamilj här. Allt för att muntra upp mig, när jag tyckte väldigt synd om mig själv och så gärna ville ha pepparkaksdoft här hemma. Orkade inget ville bara sova, men lukta kunde jag. Vi har ofta bakat lussebullar eller pepparkakor med våra barn just första advent, även grannarnas barn var ofta med.

Vi har också blivit bjudna på mat i två dagar en fiskgryta och en stor pannbiff i panna. Underbart god mat, som till viss del även smakar gott för mig. Härligt med min underbara familj, nästa lördag kommer nästa gäng och bakar, så vi kommer att ha pepparkaksdoft ända fram till jul. Det älskar jag. Idag doftar även hyacinterna, så jag kan skönja en förnimmelse om julen.

Xelodan, cytostatikan, som jag började med i onsdags var 1000 mg/dag. Jag tog beslut om att ändra det till först 800 mg och numera 650 mg/dag och det var ett rätt beslut enligt min läkare. Tycker nu att biverkningarna är ok. Det som höll på att gå över styr var att fötterna blir svullna och grisrosa och svider och blir det så för mycket måste jag avbryta behandlingen. Dessutom var jag oerhört trött och illamående med en olustkänsla i kroppen, som gör att det känns som om jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Jag träffade min läkare idag och fick också besked om att det är tumörförändringar i käken så de rekommenderar strålning. Det måste dock ske efter noggrann planering, så att det blir minsta möjliga biverkningar. Det är nämligen lätt att skada spottkörtlarna i munnen vilket innebär muntorrhet och det har jag tillräckligt med redan nu p g a medicinen. Under strålningen måste jag upphöra med Xelodabehandlingen för en kortare tid, så att de olika behandlingarna inte krockar med varandra.

2 kommentarer:

J sa...

Heja, heja mamma. Fan ta de småjävlarna!

Mimmi sa...

Tänker på dig! Tack för i går!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...